De Burger Bereiken en Betrekken
– In het sociaal domein –
Hoe ver is jouw gemeente met het vormgeven van de transformatie in het sociaal domein? De praktijk leert dat het een hele opgave is om burgers te sturen op eigen kracht, eigen regie en zelfredzaamheid. Want hoe bereik je de burger en hoe krijg je ze écht betrokken bij deze beleidsplannen? Buttonplay kan helpen!
Buttonplay zet altijd in op een realistische strategie, waarbij we heel doelgericht te werk gaan.
- Kennis van en ervaring in het Sociaal Domein
- De doelgroep (de burger!) centraal
- Scherpe analyses en waar nodig een kritische blik
- Vernieuwende ideeën
- Een aanpak gebaseerd op cocreatie, we gaan samen aan de slag!
- Concrete vertaling in de praktijk
Jeroen Huynen
Marketing- en communicatiespecialist, gespecialiseerd in content: de juiste boodschap naar de juiste ontvanger.
jeroen@buttonplay.nl
Danielle Posthumus
Ervaren online communicatie-specialist. Van huis uit gezondheidswetenschapper met veel werkervaring in gemeenteland.
danielle@buttonplay.nl
Wist je dat 85% van de Nederlanders een smartphone heeft? Wat doe je hiermee in je overheidscommunicatie?
Werkwijze voor bereiken van de burger
Misschien heb je zelf al ondervonden dat inzet van traditionele voorlichtingsmiddelen niet meer afdoende is. Het medialandschap is veranderd. Zoals beschreven in onze blog over dit topic is het al lang niet meer vanzelfsprekend dat hetgeen jij als gemeente aan informatieboodschappen zendt, ook daadwerkelijk door de burger ontvangen wordt. Bovendien is een strategie van enkel informeren niet genoeg om de complexe communicatieboodschappen die verbonden zijn aan de transformatie, te realiseren.
Bij Buttonplay hebben we heldere ideeën over hoe dit anders kan. Namelijk door de denkshift te maken van ‘wat willen wij de burger vertellen over ons beleid?’ naar ‘wat wil de burger weten over ons beleid?’ En om die vraag te kunnen beantwoorden, is het noodzakelijk de doelgroep goed te kennen. Enkel dan kun je afwegingen maken die je in staat stellen om de juiste informatie, op het juiste moment, via de juiste kanalen bij de juiste persoon te krijgen. En dat is wat ons betreft de sleutel tot succesvolle communicatie!
Ben je benieuwd wat hierin mogelijk is in jouw gemeente en/ of beleidsgebied? We gaan graag samen aan de slag om jouw doelgroep in kaart te brengen!
Persona Workshop
We beginnen onze aanpak met een zogenoemde persona workshop. Samen met allerlei partijen die kennis hebben van de door jou beoogde doelgroep, gaan we in een interactieve sessie aan de slag: samen persona's maken. Persona's zijn archetypes die een deel van de totale doelgroep vertegenwoordigen. Door deze zo concreet mogelijk te maken en je communicatie hierop toe te spitsen, wordt het mogelijk je communicatie veel meer op maat te maken voor dat deel van je doelgroep.
Customer Journey Workshop
In een vervolgworkshop gaan we met de groep aan de slag om de Customer Journey in kaart te brengen. Samen gaan we voor ieder van de persona's de klantreis in kaart brengen. Waar zitten verschillen en overeenkomsten en wat betekent dat voor je communicatie?
Informatiebehoefte Workshop
In een laatste workshop staat de informatiebehoefte van de verschillende persona’s in de verschillende fasen van de klantreis centraal. Samen met de deelnemers van de workshop onderzoeken we voor elke persona welke informatie nodig is om optimaal aan te sluiten bij de informatiebehoefte in de betreffende fase van de klantreis.
Wat levert het op?
Na de drie workshops hebben we de beoogde doelgroep scherp in beeld. Buttonplay vertaalt de output van de workshops in een uitgebreid strategisch communicatieplan. Waarin we alleen een strategische visie uitwerken, maar ook de vertaalslag maken naar de concrete uitwerking van passende middelen en boodschappen in de praktijk.
Jeroen Huynen
Online Marketeer
jeroen@buttonplay.nl
043-2041092
06-23617783
Op je mobiel? Stuur me een appje!