Webanalytics
– Leer van online bezoekers –
Jouw organisatie heeft een website. Daar is ook al flink in geïnvesteerd en vaak zien we dan dat na oplevering van de website de focus hierop verdwijnt. Daar waar tijdens de ontwikkeling van de nieuwe of verbeterde website de opdrachtgevers samen met de ontwikkelaars actief en kritisch met de website bezig waren lijkt het na de oplevering vaak stil te worden. Logisch wellicht, de website is er nu toch? Maar in onze ogen begint het dan pas!
Buttonplay helpt organisaties te leren van online statistieken
- Welke statistieken zijn écht relevant?
- Hoe kunnen we Google Analytics voor ons laten werken?
- Halen we wel het maximale rendement uit de website?
- Concreet en met focus op meer resultaat
Jeroen Huynen
Focus op de juiste contentstrategie voor uw website; maakt de website beter vindbaar en realiseert een hoger rendement
jeroen@buttonplay.nl
Dennis van der Graaf
Gaat voor pragmatische en bewezen oplossingen, oog voor details en statistieken, analyse van online bezoekersgedrag
dennis@buttonplay.nl
Statistieken van online bezoekers zijn onmisbaar bij het leren kennen van jouw doelgroep
Meten is Weten
Het is belangrijk om de verwachtingen die men heeft ten aanzien van de website concreet te maken. Hoeveel bezoekers verwacht men op de website, welke pagina's hoop je dat zij bekijken, met welke resultaten ben je aan het einde van de week tevreden? De website moet de organisatie immers helpen aan nieuwe klanten of moet bestaande klanten helpen met bijvoorbeeld handleidingen, instructievideo's, FAQ's of onderhoudsinstructies. Dat was de doelstelling maar de vraag is nu óf de website de doelstellingen realiseert. Wij helpen bij het bepalen van de belangrijkste doelstellingen en gebruiken instrumenten (bijvoorbeeld Google Analytics) om te meten in hoeverre de doelstellingen gerealiseerd worden, wat het gedrag van online bezoekers is en wat de belangrijkste bevindingen hieruit zijn.
Hieronder worden een aantal onderwerpen beschreven die we bijna altijd in Webanalytics meenemen.
1. Herkomst bezoekers
We willen graag weten hoe de website gevonden is (met welke zoekwoorden bijvoorbeeld) en met welke apparaten dit is gebeurd. Gebruiken de bezoekers vooral smartphones of laptops? Zien we per soort apparaat verschillen in online gedrag? Waar komen de bezoekers geografisch gezien vandaan en komt dat eigenlijk overheen met uw verwachtingen? Zien we vooral veel bezoekers terugkomen op de website (herhaalbezoeken) of zijn het vooral nieuwe bezoekers die de website voor de eerste keer zien? Deze cijfers geven vaak al een verklaring voor de manier waarop jouw website functioneert.
2. Zoekopdrachten op uw website
Bijna elke website heeft een zoekmogelijkheid: een manier waarmee bezoekers binnen de website naar specifieke informatie kunnen zoeken. Vaak worden deze zoekopdrachten niet bewaard en dat is jammer want deze zoekopdrachten vertellen veel over behoeftes van de bezoekers. Het is daarnaast natuurlijk belangrijk om na te gaan of die zoekfunctie er wel voor zorgt dat de bezoekers de gewenste informatie vinden. Ook dat kunnen we inzichtelijk maken.
3. Instellen conversiedoelen
De doelstellingen van de website zoals we deze eerder samen hebben vastgesteld zetten we om in conversiedoelen: dit kan een terugbelverzoek zijn, de aanvraag van een brochure, een bestelling maar ook een video die bezoekers uitleg geeft hoe zij jouw product optimaal kunnen gebruiken. Wij zorgen er voor dat deze conversiedoelen vastgesteld, gemeten en gerapporteerd worden. Het zijn immers deze doelen die bijdragen aan de organisatie en waarvan je dus wilt weten in hoeverre deze worden gerealiseerd.
4. Verklaring voor pieken en dalen
Net zoals fysieke winkels heeft de website ook te maken met pieken en dalen in bezoekersaantallen. Maar zijn deze cijfers wel logisch verklaarbaar? Kunnen deze bijvoorbeeld worden gerelateerd aan een verzonden nieuwsbrief of persbericht? Bent je begonnen met een online campagne via Google Adwords of heeft een bericht op Facebook veel bezoekers opgeleverd? En wat kunnen we leren van deze bezoekers: blijken deze juist meer of minder waardevol voor jouw bedrijf te zijn?
5. 404-foutmeldingen, bouncepercentage en meer
Bezoekers die via een link (buiten of binnen uw website) naar een niet-bestaande pagina binnen uw website willen gaan krijgen een zogenaamde 404-foutmelding: die pagina bestaat niet meer. Dit is voor bezoekers frustrerend en vaak een reden om de website te verlaten. Dat is natuurlijk jammer want de bezoeker heeft een slechte ervaring met de website én jouw doelstellingen worden niet behaald. Ook kijken we altijd naar de oorzaken van een hoog bouncepercentage: dit kan duiden op bezoekers die met bepaalde verwachtingen de website bezoeken en dan vervolgens weer snel afhaken. Oorzaken hiervoor kunnen technisch zijn (de website is bijvoorbeeld op een smartphone niet goed te lezen), inhoudelijk (men had andere informatie verwacht) of functioneel (de website mist bepaalde functies).
Dennis van der Graaf
Online Marketeer
dennis@buttonplay.nl
043-2041092
06-2375 8080
Op je mobiel? Stuur me een appje!