+31 (0)43 204 1092
Witmakersstraat 10, 6211 JB Maastricht | PageUp | Content Mapping Tool

Blog

Het laatste nieuws van het Buttonplayblog

Aan de slag met contentmarketing? Check de 5 uitgangspunten bij het creëren van sterke content!

content marketing tips

Contentmarketing is een nieuwe manier van communiceren, die door steeds meer bedrijven en organisaties wordt ingezet. In basis gaat het bij contentmarketing erom de juiste informatie, via het juiste kanaal op het juiste moment, bij de juiste persoon te krijgen. Dit vraagt om gedegen kennis van je doelgroep (bij voorkeur geconcretiseerd in persona’s) en van de informatiebehoeften gekoppeld aan de verschillende customer journeys. Eens je dit – en je interne organisatie – op orde hebt, kun je beginnen met het creëren van content. Deze uitgangspunten kunnen je daarbij helpen!

1.   Begin Buiten

Contentmarketing vraagt om een belangrijke denkshift, namelijk van ‘wat willen als bedrijf vertellen’, naar ‘wat willen ons publiek weten’. Begin dus met een verkenning van wat er ‘buiten’ leeft. Waar krijgen jullie regelmatig telefoontjes of mailtjes over binnen? Waar worden je medewerkers op bevraagd door klanten? Kijk ook eens naar wat er indien van toepassing op social media of fora te vinden is.
Welke thema’s zijn actueel in de discussies die worden gevoerd? Welke vragen worden gesteld? Wanneer je erin slaagt die vragen op een aantrekkelijke manier te beantwoorden in je content, ben je goed op weg om relevante content te creëren!

2.   Maak keuzes

Op basis van de expertise die je als bedrijf in huis hebt, wil je misschien zo volledig mogelijk zijn in je verhaal. Realiseer je dat dat niet kan en dat je dat vanuit het oogpunt van de leesbaarheid van de tekst ook niet moet willen. Redeneer vanuit de gewenste lezer en wat voor hem/ haar het meest aansprekend is. Kies dat onderdeel eruit en richt je daarop in je content. Bied de lezer die wel geïnteresseerd is in het volledige verhaal, met alle details en eventuele uitzonderingen, de mogelijkheid om via een andere informatiebron meer informatie tot zich te nemen. Bijvoorbeeld door het verwijzen naar een plek op de website waar wel alle informatie beschreven wordt. Of door de lezer erop te wijzen dat men per mail of telefonisch contact kan opnemen met een medewerker voor meer informatie.

3.   Zorg voor een ‘catchy’ titel

Voor je publiek wordt een verhaal van jouw bedrijf pas echt interessant op het moment dat men er als lezer een meerwaarde voor zichzelf in kan ontdekken. In het huidige medialandschap worden we de hele dag door overspoeld met communicatie-boodschappen. Dit dwingt ons om veel selectiever te worden in het filteren van de informatie die we actief gaan lezen. Zorg dat de ‘what’s in it for me vraag’ dus direct duidelijk wordt in de titel van de content.

4.  Wees to the point

Slaag je erin de aandacht van de lezer te vangen met een pakkende titel, zorg er dan voor dat je de lezer niet direct weer kwijtraakt door je artikel te starten met een lange, wollige inleiding. Zeker online zijn mensen geneigd om ‘scannend’ te lezen. Men leest diagonaal door de eerste zinnen en bepaalt of het interessant is om door te lezen of niet. Maak je de met je catchy titel gecreëerde verwachting niet waar, klikken ze weg en ben je je bezoeker weer kwijt! Zorg dus dat je direct to he point bent, met relevante informatie en heldere taal!

5.   Vergeet de jus niet!

Relevant zijn voor je doelgroep gaat niet alleen over het delen van feitelijke informatie. Het gaat juist ook over het aansluiten bij de belevingswereld van je publiek. Het is de uitdaging om in je communicatie door de combinatie van inhoud en tone-of-voice de juiste snaar te raken. Schrijf je als advocatenkantoor een blog over een juridische procedure bij echtscheiding, beperk je dan niet enkel tot het beschrijven van het juridisch proces. Laat ook zien dat je begrijpt wat in emotioneel opzicht de betekenis is van een echtscheiding. Daarin zal de lezer zich immers herkennen en begrepen voelen. Dit kan een reden zijn om ervoor te kiezen zich door deze partij te laten bijstaan.

Meer weten?

Wil je weten hoe je de kwaliteit van je content naar een hoger niveau kan tillen? Zodat je er beter in slaagt je publiek te boeien en binden? Wij helpen je graag! Neem gerust eens vrijblijvend contact op met Buttonplay. Bel naar 043 204 1092 of mail me op danielle@buttonplay.nl

Share with friends   
Danielle Posthumus

Written by

Danielle is onze (online) communicatieadviseur met een focus op strategie-ontwikkeling én implementatie. Met haar scherp analytisch vermogen en doortastendheid weet ze snel de vinger op de zere plek te leggen en dit om te buigen naar kansen en nieuwe mogelijkheden. Daarbij verliest ze de organisatiedoelstellingen niet uit het oog en staan de behoeften van de eindgebruiker altijd centraal!

Download ons gratis whitepaper over hoe je met behulp van content mapping de basis legt voor je eigen contentstrategie!

Menu