+31 (0)43 204 1092
Witmakersstraat 10, 6211 JB Maastricht | PageUp | Content Mapping Tool

Blog

Het laatste nieuws van het Buttonplayblog

Bewustwording: inspiratie of angst? Als het maar draait om emotie!

dog-1224267_1920

Gisteren liep ik langs een dierenwinkel. Er hing een bord, van een of ander hondenvoermerk met als tekst ‘U toch ook de gezondheid van uw hond op het spel zetten?’. Nu heb ik geen hond (helaas, maar komt nog wel), maar ik merk wel dat ik gevoelig ben voor zulke teksten. Bij dingen die je belangrijk vindt, wil je immers dat alles goed gaat, toch?

Maar het kan ook andersom. ‘Een gezonde, vitale hond, dat wilt u toch ook’? Ja tuurlijk wil ik dat! Zelfde product, maar dan net even anders ingestoken. Inspiratie, of angst. Dat zijn de twee smaakjes als je mensen bewust wil proberen te maken van een behoefte.

Emotie en ratio in de klankreizen

In mijn werk ben ik veel bezig met klantreizen. De klantreis omschrijft het proces van ‘ik heb nog nooit van product x gehoord’ tot ‘ik beveel product x bij iedereen aan’. De klantreis kun je grofweg in vier fases indelen, die vanuit marketingoogpunt allemaal een andere benadering vragen:

  • Bewustwording
  • Overweging
  • Actie
  • Loyaliteit

Vaak is de bewustwordingsfase het moeilijkst voor ons marketeers. Zeker bij producten waarvan de klant (nog) niet weet dat hij ze nodig heeft, is het lastig om iemand te activeren en die (latente) behoefte aan te wakkeren. In de overweging-fase kun je die behoefte verder stimuleren en je klant helpen bij zijn afwegingen, maar hoe krijg je iemand überhaupt geactiveerd?

De afgelopen jaren heb ik bij tal van klanten de klantreis (van hun klanten dus!) in kaart gebracht. Telkens weer viel me een patroon op:

In de bewustwordingsfase zijn mensen gevoelig voor emotionele triggers, in de overwegingsfase voor rationele triggers.

Eigenlijk heel logisch toch? Om de interesse van mensen te wekken in jouw product of dienst, moet je ze raken. Niks nieuws, trouwens. Je ziet het ook bij reclames op televisie: die gaan zelden over specificaties of kenmerken, maar ze gaan over emotie: mooie beelden van mooie mensen met mooie muziek: hoe mooi zou jouw leven zijn als je dit product ook koopt? Als mensen eenmaal getriggerd zijn, gaan ze het rationele besluitvormingsproces in en dan komen die specificaties wel om de hoek kijken.

Kom in beeld bij de juiste doelgroep met de juiste – emotionele – boodschap

Als je bezig bent met contentmarketing, of marketing in het algemeen, is het verstandig om je strategie hier op in te richten. In de bewustwordingsfase, de fase waarin je zoveel mogelijk bereik bij de juiste mensen wilt genereren, moet je voor twee dingen zorgen:

  1. Zorg dat je in beeld komt bij de juiste doelgroep: wees zichtbaar op platformen waar je doelgroep zich bevindt.
  2. Steek je boodschap in vanuit emotie.

Bij het bepalen van de emotionele insteek van je boodschap, heb je grofweg twee mogelijkheden, zoals eerder aangestipt in het voorbeeld van het hondenvoer. Sommige mensen trigger je door ze te inspireren en ze een ‘ideaalplaatje’ voor te houden. Andere mensen trigger je juist door ze -bij wijze van spreken- angst aan te jagen. Dit doe je door ze te wijzen op worst-case-scenario’s. Laat mensen zien wat er allemaal mis kan gaan, als ze jouw product of dienst níet gebruiken.

Welke strategie moet je kiezen? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, maar meestal geldt: je moet het allebei doen. Bij Buttonplay werken we voor onze klanten vaak een set persona’s uit: archetypen klanten die we willen bereiken. Vaak zien we ook hier een patroon: sommige klanten zijn gevoelig voor de positieve triggers, andere voor de negatieve triggers. In het uitwerken van de marketingstrategie houden we hier rekening mee: voor iedere persona worden kanalen en boodschappen gekozen die de grooste kans hebben om hem of haar te raken.

Share with friends   
Jeroen Huynen

Written by

Jeroen Huynen is eigenaar van Buttonplay en een ervaren marketingprofessional. Jeroen werkt als consultant voor diverse opdrachtgevers en is daarnaast veelgevraagd (gast)docent en spreker. Volg mij op Twitter: @jeroenhuynen

Download ons gratis whitepaper over hoe je met behulp van content mapping de basis legt voor je eigen contentstrategie!

Menu