+31 (0)43 204 1092
Witmakersstraat 10, 6211 JB Maastricht | PageUp | Content Mapping Tool

Blog

Het laatste nieuws van het Buttonplayblog

Deduceren: Wie is de Mol en waarom Buttonplay Buttonplay heet – De week van Jeroen

bigstock--165293666

Deduceren. De-du-ce-ren. In de laatste aflevering van Wie Is De Mol? legde Sanne uit dat de eerste opdracht in Moltown kon worden opgelost door deduceren: alle informatie tot je nemen en dan structuur aanbrengen, logica gebruiken en zo tot de oplossing komen. Ik kan me wel vinden in Sanne, tot voor kort mijn topfavoriet voor de mol. Ik geloof zelf ook dat je altijd moet proberen alle mogelijke input tot je te nemen, voordat je aan de slag gaat. Als er niemand loopt te mollen, dan is dat de beste aanpak om tot goede resultaten te komen. Dat is dan ook precies waar Buttonplay -haast letterlijk- voor staat.

Waar staat Buttonplay eigenlijk voor?

Regelmatig krijg ik de vraag waar de naam Buttonplay nu eigenlijk vandaan komt. Meestal heb ik enige terughoudendheid om het uit te leggen. Maar goed, tijd voor het hele verhaal. Buttonplay komt van ‘button play’, een term uit poker. In mijn studententijd, ongeveer toen de pokerhype in Nederland zijn hoogtepunt bereikte, was ik een fervent pokeraar. Toen, en ook nu nog een beetje, had poker misschien een wat ‘louche’ imago, vandaar mijn terughoudendheid. Maar daar gaat het nu even niet om.

Mijn speelstijl in poker was -en is nog steeds, op een verdwaalde vrijdagavond of zondagmiddag een paar keer per jaar- redelijk reactief: ik speel zelden heel agressief, of vlieg er vol in, maar reageer liever op hetgeen wat er voor mij gebeurt.

In poker is er één positie die optimaal is voor deze manier van spelen: als je zelf de dealer bent. Je hebt dan de dealer-button en je bent in iedere bet-ronde als laatste aan de beurt om je actie te maken. Dit wordt ook wel button play genoemd: je kunt alle voorgaande acties bekijken, inschatten waar iedereen mee bezig en zo je beste strategie bepalen.

Eerst inventariseren, dan strategie bepalen en dan actie

Daar zit dus de oorsprong van Buttonplay: onze aanpak kenmerkt zich ook door eerst een grondige analyse te maken, zodat we de optimale strategie kunnen bepalen. En, net als in poker, moet je als je eenmaal je strategie hebt bepaald, hier ook vol voor durven te gaan. Van reactief, ga je naar actief en probeer je het verdere verloop naar je hand te zetten. Natuurlijk houd je voortdurend de ontwikkelingen in de gaten, maar je probeert zo veel mogelijk vast te houden aan de lijn die je hebt gekozen.

Voldoende informatie + logica = juiste conclusie (en wie is nu de mol?)

Sanne zei het al gisteravond: deduceren. Logisch nadenken, de informatie analyseren en zo het raadsel oplossen. Zo zou je ook moeten kunnen oplossen wie de mol is, volgens mij, maar de praktijk is weerbarstiger omdat je niet alle informatie (volledig) kunt hebben.

Jochem is verdacht. Hij doet onhandige dingen, maar goed, dat kan gespeeld zijn. Daarnaast heeft hij heeft al die tijd op Diederik gezeten en zou dus eigenlijk niet zo ver kunnen komen. Maar, de afgelopen afleveringen heeft hij een vrijstelling gehad, een joker en heeft een keer zijn scherm niet te zien gekregen. Dus, 100% zeker weten we het niet. Te weinig informatie.

Sanne was lang mijn hoofdverdachte. Maar nu twijfel ik.  Thomas en Diederik hebben in de vorige aflevering afgestemd om voor Sanne als mol te gaan, en een deel te spreiden naar Jochem. Resultaat was dat Diederik naar huis moest. Dus ofwel Diederik zat net iets meer op Sanne of Jochem dan Thomas en moest daarom naar huis, ofwel Thomas is de mol. We weten het niet, te weinig informatie.

De laatste afleveringen neig ik steeds meer naar Thomas. Hij verliest veel geld voor de pot, loopt te klooien met de foto’s bij het spreekwoorden uitbeelden en gaat vandoor met het touw van Sanne bij het boompje verbinden. Hij heeft altijd -lekker gemakkelijk- mee kunnen stemmen met Diederik. Maar wat hij nu precies gedaan heeft, is niet duidelijk. Te weinig informatie.

Wat doe je als je niet alle informatie kúnt hebben? Dan moet je je gut feeling gebruiken. Je onderbuikgevoel. Dat doen we bij Buttonplay ook: door onze ervaring en kennis van mensen en de business in te zetten en zo een strategie te bepalen. Bijvoorbeeld bij producten, bedrijven en diensten die zo nieuw en anders zijn, dat er nog geen historische cijfers, cases en concurrenten bekend zijn, dat je wel moet afgaan op je intuïtie en ervaring.

Daarom: Thomas is de mol. Denk ik.

Share with friends   
Jeroen Huynen

Written by

Jeroen Huynen is eigenaar van Buttonplay en een ervaren marketingprofessional. Jeroen werkt als consultant voor diverse opdrachtgevers en is daarnaast veelgevraagd (gast)docent en spreker. Volg mij op Twitter: @jeroenhuynen

Comments 0

Leave a Reply

Download ons gratis whitepaper over hoe je met behulp van content mapping de basis legt voor je eigen contentstrategie!

Menu