+31 (0)43 204 1092
Witmakersstraat 10, 6211 JB Maastricht | PageUp | Content Mapping Tool

Blog

Het laatste nieuws van het Buttonplayblog

Disruptive big data blockchain VR growth hacking en paarse connected koeien – De Week van Jeroen

cows

Afgelopen week was ik weer eens op de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was. Het pand is van de buitenkant nog steeds niet moeders mooiste (en zal dat ook wel nooit worden), maar binnen is het bijzonder mooi aangekleed. Maar dat is niet wat ik indrukwekkend vond. De campus, het ecosysteem, begint echt tot leven te komen. Steeds meer startups weten hun weg te vinden naar de campus en het gonst er van termen als blockchain, artificial intelligence, internet of things, big data en disruptive innovation.

Ik zal niet doen alsof ik overal even veel (of weinig) verstand van heb. En ik zal het al helemaal niet gaan proberen uit te leggen in dit blog aan mensen die er nog minder verstand van hebben. Maar ik wil er wel graag even bij stil staan. Want sodeju wat gebeuren er gave dingen! En net als iedere ondernemer besef ik me dondersgoed: we moeten mee: you snooze, you loose. Voor je het weet eindig je als de grote zoogdieren in Australië (leg ik zo wel uit).

Van paarse koeien naar connected koeien

Ik ben altijd fan geweest van Purple Cow, het boek van Seth Godin. Volgens Godin moet je als bedrijf ‘remarkable’ zijn. Je moet opvallen, in een positieve zin, zodat je eruit springt. Je moet dingen net even anders durven te doen dan de concurrentie. Een paarse koe, die valt op in een kudde met normale koeien. Maar, Purple Cow komt alweer uit 2003 en er sindsdien nogal wat veranderd.

Ik geloof nog steeds in het idee van Purple Cows. Maar het principe van het voordeel van de paarse koe ten opzichte van de rest van de kudde, geldt alleen maar als jij in essentie hetzelfde levert als de rest. Het paars-zijn is een extra laag. Een sausje, een nieuwe dimensie aan een bestaand product. Maar volgens mij zitten we nu op een moment, waarbij een paars jasje niet nodig is, als je in essentie al anders bent dan de rest. Als je iets kunt, wat de rest (nog) niet kan. Als jij nieuwe technologie net wat beter snapt en weet toe te passen, dan de rest.

En de technologie gaat hard. Heel erg hard. Alles en iedereen is connected en dat beperkt zich niet tot smart devices die we allemaal kennen. KPN, ook aanwezig op de campus in Heerlen, heeft een landelijk dekkend netwerk voor IoT (internet of things) toepassingen in de lucht, genaamd LoRa. LoRa staat voor Long Range, Low Power en is bedoeld om apparaten die weinig data gebruiken, op lange afstand te verbinden met het internet. Denk aan wegwijzers, lantaarnpalen, parkeerplaatsen, en jawel, ook koeien kunnen we verbinden met het internet om het gedrag en conditie van hele kuddes tot individuele koeien live te monitoren.

Maar, voor IoT-toepassingen geldt, net als voor dingen als blockchain, dat het beheersen van de technologie maar één deel van het verhaal is. Je moet het ook kunnen toepassen in de echte wereld. Het laten ontstaan van een echte, nieuwe markt (dat is echt disruptive innovation) is slechts weinigen gegeven. En volgens mij moet dat ook niet je ambitie zijn. Je moet je richten op bestaande markten met hun bestaande problemen. Als je met nieuwe technologie een bestaande markt kunt openbreken, dan hoef je geen paars jasje aan te trekken, dan ben je al paars van jezelf.

Waarom zijn er geen grote dieren in Australië?

In het boek ‘Guns, Germs and Steel’ van Jared Diamond las ik een prachtig voorbeeld van hoe met nieuwe technologie een slapende markt volledig is verscheurd. Letterlijk. En dat tienduizenden jaren geleden al. Dat behoeft enige uitleg.

In het boek, dat in het Nederlands de nogal suffe titel ‘Zwaarden, paarden en ziektekiemen’ heeft, beantwoordt Diamand de vraag waarom op bepaalde plekken op onze wereld er succesvolle beschavingen zijn ontstaan, terwijl op andere plekken de ontwikkeling veel langzamer ging en sommige plekken nog steeds als ontwikkelingsland worden beschouwd. Een van de constateringen van Diamond is dat, bijvoorbeeld in Australië er geen grote landzoogdieren waren die konden worden gedomesticeerd. De aboriginals konden er niet over beschikken en dat wordt beschouwd als een van de redenen waarom de ontwikkeling hier langzaam ging. Maar, het bijzondere is dat er ooit wel degelijk zulke dieren op Australië leefden, maar dat ze nota bene door jacht (door mensen) zijn uitgeroeid. Waarom is dit hier wel gebeurt, maar bijvoorbeeld in Afrika en Europa niet?

Het menselijk ras is ontstaan in Afrika, is vervolgens gemigreerd via Europa naar Azië en pas vrij laat naar Australië (Noord- en Zuid-Amerika volgden nog pas later). In al die jaren, generaties na generaties, leerden mensen steeds beter jagen. Toen onze verre voorouders nog alleen in Afrika leefden, leerden de dieren daar langzaam maar zeker dat mensen gevaarlijk voor ze waren en werden ze dus steeds moeilijker om op te jagen. Maar, toen de grote oversteek naar Australië werd gemaakt, kenden de dieren daar geen angst voor de mens. En de mens kon inmiddels zo goed jagen, dat in hoog tempo dieren op het hele continent werd uitgeroeid (en ironisch genoeg een rem zette op de latere ontwikkeling van de mens).

Moraal van het verhaal: je hoeft misschien niet eens de nieuwe technologie als allerbeste te beheersen. Je moet vooral de essentie snappen en kennen en.. een markt vinden die in slaap is gesukkeld en die je volledig kunt openbreken. Andersom: het is bijzonder gevaarlijk om op je lauweren te lusten en alleen te kijken naar je huidige concurrent. Je concurrent van nu zal misschien iets slimmer innoveren, maar het echte gevaar komt van buitenaf: zij die met nieuwe technologie en een frisse blik je helemaal kunnen verscheuren.

 

Share with friends   
Jeroen Huynen

Written by

Jeroen Huynen is eigenaar van Buttonplay en een ervaren marketingprofessional. Jeroen werkt als consultant voor diverse opdrachtgevers en is daarnaast veelgevraagd (gast)docent en spreker. Volg mij op Twitter: @jeroenhuynen

Download ons gratis whitepaper over hoe je met behulp van content mapping de basis legt voor je eigen contentstrategie!

Menu