+31 (0)43 204 1092
Alexander Battalaan 48, 6221 CE Maastricht | PageUp | Content Mapping Tool

Blog

Het laatste nieuws van het Buttonplayblog

Nieuwe content ideeën nodig? Probeer deze oefening!

‘Dus, heeft iemand nog een idee voor een nieuwe blog post volgende week?’

Ik heb meer dan eens deel uit gemaakt van content teams die zich regelmatig deze vraag stelden. Ook nu, als consultant, kom ik dikwijls content teams tegen die hun meetings beginnen met deze vraag. Vaak gevolgd door ongemakkelijke stiltes en mensen die om zich heen keken, hopende iets te vinden om over te schrijven. Ik dacht altijd al dat dit niet de beste manier kan zijn. Uiteindelijk was dit ook de reden waarom ik Content Mapping Tool heb bedacht.

Kijk, content zou niet iets moeten zijn dat jij als bedrijf zelf gaat verzinnen. Het is niet alsof je rond kan kijken in je kantoorgebouw en opeens zoiets hebt van ‘JA, we kunnen iets schrijven over DAT!’.

Het gaat er namelijk helemaal niet om wat je wilt vertellen over je eigen bedrijf. Content marketing gaat over het beantwoorden van de informatiebehoefte van je doelgroep. Het gaat over helpen en relevant zijn. Het gaat over je kennis delen. Maar het kan moeilijk zijn om mee te beginnen. Daarom hebben we een oefening bedacht om je te helpen met nieuwe content ideeën te genereren!

Persona’s, klantreizen en vraag-antwoord combinaties

Om echt in staat te zijn om de informatiebehoefte van je doelgroep te kunnen beantwoorden, moet je het een en ander weten over wie deze mensen zijn en wat ze graag willen weten. We krijgen hier grip op door te werken met persona’s, klantreizen (customer journeys) en vraag-antwoord combinaties.

Elke persona heeft zijn eigen set vragen. Stel dat je content marketing software verkoopt. Je zou onderscheid kunnen maken tussen de volgende persona’s:

Zoals je je kan voorstellen heeft iemand die een klein bedrijfje runt hele andere vragen dan een commercieel manager. Maar er is ook een overeenkomst: deze vragen veranderen naarmate ze door hun klantreis gaan. In het begin zullen de vragen vrij generiek zijn, als ze bewust worden van hun ‘probleem’ en een eerste stap richting onderzoek doen. Als ze verder komen in hun klantreis worden de vragen een stuk specifieker.

En weet je wat? Als je al deze vragen kent zal je haast vanzelf meer ideeën krijgen voor nieuwe content dan je je kunt voorstellen!

De oefening

We hebben een oefening ontwikkeld die we gebruiken bij de eerste workshop die we geven aan onze eigen klanten. Maar, natuurlijk kun je dit zelf ook doen! Dit is wat je nodig hebt:

  1. Een groot canvas, zoals een whiteboard, een muur met post-its of een Word- document geprojecteerd via een beamer. Natuurlijk, een andere optie zou zijn om een Free trial van Content Mapping Tool te gebruiken!
  2. Je persona’s. Als je deze nog niet hebt gemaakt kun je deze blog lezen! Of, maak gebruik van de nieuwe Persona Sample Gallery in Content Mapping Tool!
  3. Een team, bij voorkeur niet bestaande uit alleen je contentteam. Probeer om het management, verkoop en servicemedewerkers er bij te betrekken. Nog beter: Betrek je echte klanten er bij. Wijs vervolgens iemand aan als de leider van de oefening.

De oefening duurt op zijn minst twee uur, maar waarschijnlijk een beetje langer! Houd in de gaten dat je de content map die je bij deze oefening gaat maken kan (en zou moeten!) updaten in de toekomst!

Stap 1: Teken een content map.

Een content map is een tabel (grid) met twee assen: persona’s op de horizontale as en koopstadia (de stappen van de klantreis) op de verticale as. De koopstadia zijn (1) Probleemherkenning (2) Zoeken naar oplossingen (3) Koopbeslissing (4) Tevreden klanten.

Teken de kaart op je canvas en zorg er voor dat er genoeg plaats is om de velden in te vullen.

Stap 2: Vul de content map met vragen

Start met het invullen van vragen die de persona zou hebben per koopstadium, doe dit voor ieder veld van het rooster. Voor alle duidelijkheid: dit zijn vragen die je persona heeft over zijn/haar probleem, jouw oplossing en je bedrijf/persoon.

In dit voorbeeld zie je een Microsoft Word template gebruikt als de content map. (Wil je hem hebben? Stuur me een e-mail!)

Vragen kunnen heel erg breed zijn maar ook heel specifiek. Wees niet bang om je creativiteit te gebruiken! Probeer op zijn minst 3 tot 5 vragen te verzinnen per veld van de content map. Onthoud: Dit gedeelte van de oefening kan best wat tijd in beslag nemen! Maar, het is het heel erg waard.

Klaar met de vragen? Mooi! Je hebt nu een globaal overzicht van de informatiebehoefte van je doelgroepen naarmate ze door de klantreis gaan!

Stap 3: Bedenk content item ideeën

De volgende stap is waar het echt leuk wordt: het bedenken van nieuwe ideeën voor content items!

In feite is het zo: Ieder content item zou tot op een bepaald niveau moeten beantwoorden aan een van de vragen die je net hebt vastgesteld.

Onthoud ook dat een vraag op verschillende manieren beantwoord kan worden. Dat zijn dus al meerdere content items! Afhankelijk van het mediagebruik van je persona en het koopstadium, kun je kiezen tussen tal van verschillende soorten content. Denk aan blogs, whitepapers, infographics, video’s en de lijst gaat door en door.

Dus, laten we zeggen dat je 5 verschillende persona’s hebt vastgesteld, die elk door 4 koopstadia gaan. In elk veld van het rooster heb je 4 vragen bepaald die je kunt beantwoorden met 2 verschillende content soorten. Dat geeft je 5 * 4 * 4 * 2 = 160 nieuwe ideeën voor content items!

Als je begint met het creëren van (ideeën voor) content items, breng ze dan altijd in kaart op je content map. Op deze manier kun je je voortgang bijhouden en het helpt om je gefocust te blijven. Ieder content item zou ‘mappable’ moeten zijn anders beantwoordt het niet een van de vastgestelde vragen en is het daarom waarschijnlijk niet relevant genoeg om tijd aan te besteden.

Veel succes!

 

Share with friends   
Jeroen Huynen

Written by

Jeroen Huynen is eigenaar van Buttonplay en een ervaren marketingprofessional. Jeroen werkt als consultant voor diverse opdrachtgevers en is daarnaast veelgevraagd (gast)docent en spreker. Volg mij op Twitter: @jeroenhuynen

Download ons gratis whitepaper over hoe je met behulp van content mapping de basis legt voor je eigen contentstrategie!

Menu