+31 (0)43 204 1092
Witmakersstraat 10, 6211 JB Maastricht | PageUp | Content Mapping Tool

Blog

Het laatste nieuws van het Buttonplayblog

Keywordpiramide : de basis van je SEO

In dit blog zet ik uiteen wat een keywordpiramide is, en waarom deze zo belangrijk is bij al je inspanningen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.

Vaak is een keywordanalyse een van de diensten van SEO-bureaus en -consultants. Op basis van de input van de opdrachtgever (producten, diensten, markten etc.) gaat men op zoek naar belangrijke zoekwoorden. Het resultaat van zo’n analyse is dikwijls een lijst van keywords, met bijbehorende gegevens over zoekvolume, concurrentie en gemiddelde CPC. Deze gegevens komen zo uit Google Adwords rollen. Op zich kan zo’n lijst erg handig zijn. Het geeft een beeld van waar mensen naar zoeken op het Internet, en hoe moeilijk het gaat zijn om de eerste pagina te bereiken van zoekresultaten. Maar, de volgende vraag is natuurlijk: wat nu? Wat gaan we met die lijst doen? Om echt zinnig aan de slag te gaan met keywords is het raadzaam om een keywordpiramide te maken.

Wat zijn keywords nu precies?

Voor ik inga op de keywordpiramide, eerst een stapje terug. Wat zijn keywords eigenlijk? Simpel gezegd zijn keywords de zoekwoorden die gebruikers intypen in zoekmachines als Google, Bing en Yahoo. De kunst van SEO (zoekmachineoptimalisatie) is om er voor te zorgen dat jouw pagina zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komt te staan, als mensen zoeken op zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn. Hier rijst meteen de vraag: welke zoekwoorden zijn voor mij belangrijk? Zijn dit zoekwoorden met een hoog zoekvolume (“er zoeken heel veel mensen naar, dus hier moeten we ons op richten”)? Om dit helder te krijgen is het belangrijk om orde te scheppen in de zoekwoorden die je al hebt bedacht voor je webpagina’s: de keywordpiramide.

Wat is een keywordpiramide?

Het idee achter een keywordpiramide is eenvoudig. De keywordpiramide bestaat uit meerdere niveaus keywords, in een soort boomstructuur.

Keywordpiramide

Bovenstaande afbeelding is een schematische weergave van een keywordpiramide. In principe komen de niveaus keywords overeen met de niveaus in je website. De gouden regel bij SEO is het bieden van relevantie. De inhoud van je pagina moet overeen komen met de zoekwoorden die iemand heeft ingetypt in een zoekmachine. Neem nu nog eens de lijst keywords erbij die je zelf hebt gemaakt, of wellicht hebt gekregen van je SEO-consultant. En denk nu na over de paginastructuur van je website. Het zal duidelijk zijn: je kunt niet álle pagina’s van je website optimaliseren voor álle keywords die “hoog scoren”. Iedere pagina in je website heeft zijn eigen doel (of zou dat in elk geval moeten hebben!), en iedere pagina moet je optimaliseren voor de juiste keywords. Een keywordpiramide is hierbij het ideale hulpmiddel.

Hoe maak je een keywordpiramide?

Zoals gezegd komt de structuur van de keywordpiramide overeen met de structuur van je website. Het eerste niveau van de piramide bestaat uit keywords die voor de hele website gelden. Het volgende niveau bestaat uit keywords die voor de verschillende hoofdpagina’s gelden. Dit zijn vaak de pagina’s in je hoofdnavigatie. Het daaropvolgende niveau zijn de keywords voor de detailpagina’s, bijvoorbeeld pagina’s voor specifieke producten en diensten. Natuurlijk kan hieronder nóg een niveau worden geplaatst, voor bijvoorbeeld verschillende varianten van de producten.

Keywordpiramide niveau 1: de homepagina

Stel je hebt een webshop waarin je wijn verkoopt. Keywords op het eerste niveau zijn dan bijvoorbeeld “wijn”, “wijn online kopen”, “wijn webshop”. Dit zijn generieke zoektermen. Dit betekent dat er weliswaar een hoog zoekvolume op zit, maar dat de concurrentie meestal ook groot is. Het is verleidelijk om te proberen met je homepagina op de eerste plek te komen in zoekresultaten op deze zoektermen. Het is natuurlijk mooi als dat lukt, maar het is waarschijnlijk niet het belangrijkste bij je SEO-inspanningen. Bezoekers die zoeken op generieke termen, zijn namelijk bezoekers die zich in de oriënterende fase van een aankoop bevinden. Zij zullen misschien verder klikken op je website, maar misschien ook niet. De conversiekans ligt niet bijzonder hoog. Dit is al anders voor categorie- en productpagina’s, de volgende niveaus in de keywordpiramide.

Keywordpiramide niveau 2: de categoriepagina

Op het volgende niveau van de keywordpiramide bevinden zich vaak de categoriepagina’s. In het voorbeeld van de wijnwebwinkel zijn dit bijvoorbeeld pagina’s over verschillende soorten wijn. Voor het gemak beperken we ons even tot het onderscheid witte wijn en rode wijn. Dit ziet er als volgt uit in de keywordpiramide (draai je hoofd 90 graden om de piramide te zien).

Keywordpiramide niveau en niveau 2

Je ziet dat er voor zowel niveau 1 als niveau 2 meerdere keywords staan genoemd. Je hoeft natuurlijk niet alle varianten krampachtig proberen te verwerken in de content van de bijbehorende pagina’s! Geef de meeste aandacht aan de keywords die goed scoren (in de paginatitels, H1’s etc.), en gebruik de varianten in de lopende tekst. De verschillende varianten kun je overigens handig gebruiken in je eventuele Google Adwords campagne. Zo krijg je ook weer meer inzicht in welke woorden écht goed scoren voor jou!

Keywords op dit niveau hebben al iets meer waarde. De zoekwoorden zijn al een stukje specifieker. Mensen die op zoek zijn naar een bepaalde soort wijn, weten al ongeveer wat ze willen en hebben een hogere conversiekans als ze op jouw pagina terecht komen.

Keywordpiramide niveau 3 : de subcategoriepagina

Het volgende niveau in de keywordpiramide is vaak een subcategoriepagina. Ook hier geldt weer dat de waarde van deze keywords weer wat hoger ligt, omdat de bezoeker weer een stapje verder is in het aankoopproces.

Keywordpiramide

Het zal opvallen dat de keywords steeds langer worden. Deze keywords worden longtail keywords genoemd. Typische eigenschappen van longtailkeywords zijn:

  • Meerdere zoekwoorden
  • Lager zoekvolume
  • Minder concurrentie
  • Hoge conversiekans
  • Lage CPC (in zoekmachineadvertenties)

Uit bovenstaande kenmerken blijkt dat het zeer de moeite waard is om je pagina’s te optimaliseren voor de longtail keywords.

Keywordpiramide niveau 4 : de productpagina

In het volgende niveau heb je je bezoeker bijna waar je hem hebben wilt: op de productpagina waar je verschillende wijnen kunnen worden besteld.

Keywordpiramide

Alle voorgaande pagina’s moet je in feite zien als een toevoer naar de productpagina. Hoe specifieker de pagina’s worden (van niveau 1 naar niveau 2 naar niveau 3 enz.), hoe beter deze geschikt zijn voor SEO. Door het maken van een keywordpiramide breng je in kaart welke zoekwoorden moeten leiden naar welke pagina’s, en kun je de pagina’s hier vervolgens voor optimaliseren.

Wat is leidend, de websitestructuur of de keywordpiramide?

Het ligt voor de hand om de bestaande websitestructuur te gebruiken als basis voor je keywordpiramide. Het is echter veel interessanter om het andersom te benaderen. Begin met het maken van een lijst met keywords die voor jouw website belangrijk zijn. Kijk welke keywords nu al veel gebruikt worden (bijv. in Google Analytics). Vervolgens ga je op zoek naar varianten en alternatieven. Gebruik hiervoor tools als de Google Keyword Tool of Ubersuggest. Deze hele lijst met keywords groepeer je nu op thema’s en subthema’s. Tijdens dit proces kom je er misschien achter dat keywords die voor jou heel relevant zijn, op dit moment nog helemaal geen “eigen” pagina hebben! Of dat je pagina’s hebt, die eigenlijk helemaal niet relevant (meer) zijn. Dan is er werk aan de winkel.

Meer tips voor de keywordpiramide

Je keywordpiramide is in principe nooit af. Door voortdurend in de gaten te houden welke zoekwoorden goed scoren voor jou (denk aan Google Analytics en Google Adwords), en welke producten goed verkopen (meet conversies!) kun je je keywordpiramide verder optimaliseren.

  • Ken prioriteiten toe aan de verschillende groepen keywords/webpagina’s. Welke pagina’s converteren goed? Op welke producten zit de meeste marge?
  • Ken ook prioriteiten toe aan de keywords binnen een “groep”. Benoem het belangrijkste keyword, gebruik deze in de paginatitel en kopjes, en gebruik de varianten in de lopende tekst. Zo blijft je tekst ook lekker leesbaar!
  • Staar je niet blind op lage zoekvolumes. Zeker voor de longtail keywords geldt dat dit geen probleem hoeft te zijn. Longtail keywords duiden op een bezoeker die klaar is voor een conversie. En wat heb je liever? 100 bezoekers waarvan er 3 converteren, of 20 bezoekers waarvan er 5 converteren?
  • Schaaf de keywords in je piramide voortdurend bij. Gebruik hiervoor de resultaten uit Google Analytics en/of Google Adwords, maar houd ook rekening met de actualiteit en ontwikkelingen in de markt.
  • Gebruik de keywordpiramide elke keer als je nieuwe content creëert. Denk hierbij aan het (her)schrijven van webpagina’s, maar ook aan blogitems en content voor je social mediakanalen.
Share with friends   
Jeroen Huynen

Written by

Jeroen Huynen is eigenaar van Buttonplay en een ervaren marketingprofessional. Jeroen werkt als consultant voor diverse opdrachtgevers en is daarnaast veelgevraagd (gast)docent en spreker. Volg mij op Twitter: @jeroenhuynen

Download ons gratis whitepaper over hoe je met behulp van content mapping de basis legt voor je eigen contentstrategie!

Menu